V dnešním příspěvku se vrátíme ke Středoevropskému poháru a k jeho 1. kolu v Semicích, které se uskutečnilo během minulého víkendu. O celé akci jsme vás již na internetových stránkách Jezdectví informovali, a tak do pravidelné páteční rubriky náš spolupracovník Vladimír Štursa připravil také rozhovor s jedním ze závodníků, a to s „nováčkem“ v soutěžích jednospřeží – Danielem Bejrem.
Nejprve však ještě v krátkosti ke Středoevropskému poháru (Central European Driving Cup). Ten vznikl již v minulém roce. Byl ustaven na schůzce iniciované Slavomírem Magálem (SVK) v Kecskemétu 20. srpna 2009. Pohár sdružuje 4 státy: Rakousko, Českou republiku, Maďarsko a Slovensko. Hlavním mottem poháru je: Vozatajství pro všechny. Cílem je podchytit začínající jezdce a koně v každé z pořádajících zemí a umožnit jezdcům stejné úrovně poměřit síly a nasbírat zkušenosti v zahraničí.
Celý pohár by se měl nést v duchu: Vozatajství jako elegantní a tradiční sport, který ve volném čase spojuje rodiny, sousedy, státy a národy. Patronaci by mělo nad každým kolem převzít ministerstvo zemědělství dané země. Celkem se budou konat 3 kvalifikační kola, které zakončí finále. Pro účast v něm musí každý závodník absolvovat minimálně jeden kvalifikační závod a může se ho zúčastnit max. 45 soutěžících. Vítěz finále se stává i vítězem celého poháru.
Z jednotlivých kol se sbírají body dle klíče: 1. místo – 10 bodů, 2. místo – 9 bodů, … 10. místo – 1 bod. Pohár je určen jednospřežím a dvojspřežím, čtyřletým a starším koním. Nezbytnými doklady jsou platný pas nebo národní licence. Dělí se do dvou kategorií:
Novice class – drezura č. 3, maraton – 4 překážky s max. 4 povinnými průjezdy v překážce, parkur max. 800 m, 20 překážek, 230m/min, (170) 180 cm šířka branek.
Open class – drezura č. 6, maraton – 5 překážek s max. 6 povinnými průjezdy v překážce, parkur max. 800 m, 20 překážek, 240m/min, (165) 175 cm šířka branek.
Pohár má vypsanou i soutěž družstev: družstvo tvoří 4 soutěžící, 3 nejlepší výsledky se počítají, družstvo s nejmenším počtem trestných bodů je první.
Sbor rozhodčích: na kvalifikačním kole min. 3členný, na finále 5členný.
Startovné: kvalifikační kolo 25 eur/startující (nejsou finanční ceny), finále 40 eur/startující (s finančními cenami).
Kvalifikační závody poháru:
1. Semice (ČR)
2. Fertoed (HUN)
3. Poprad (SVK)
finále Schlosshof (AUT)
Nyní pojďme již na slíbený rozhovor s Danielem Bejrem…
Jak si se dostal ke koním?
Ke koním jsem měl vztah už jako malý kluk, když mi bylo 10 let, tak jsem dostal svého prvního koně shetlandského hřebečka Arta.
Kdo tě trénuje a kdo ti pomáhá s přípravou koně?
S tréninkem mi pomáhá pan Jiří Nesvačil. Právě on byl ten, kvůli kterému jsem přišel pracovat do Hřebčína Favory. S přípravou mi ještě pomáhá Šárka Kopecká. Obou si moc vážím a obdivuji jejich trpělivost, kterou při tréninku se mnou mají. :o)

Daniel Bejr je začínající jezdec jednospřeží, který si odbyl svoji závodní premiéru při 1. kole Středoevropského poháru (CEDC) v Semicích.

S jakým koněm jezdíš?
Jezdím s 5letým valachem českého teplokrevníka, jménem Libero, kterého jsme zakoupili před 2 lety. Je to velice vnímavý a ochotný koník.
Máš nějakého sponzora?
Vzhledem k dnešní době a k tomu, že jsem začínající jezdec, tak sponzora nemám. Hodně mě podporují moji rodiče, kterým bych chtěl tímto poděkovat za pomoc. Moc si toho vážím.
Jakých závodů se letos ještě zúčastníš?
Pokud vydrží zdraví a bude přát štěstí, tak bych se chtěl zúčastnit ještě alespoň jednoho kola Středoevropského poháru buď na Slovensku nebo v Maďarsku. Pokud půjde vše dobře, tak i finále v Rakousku. V příštím roce bych rád vyjel na naše národní kompletní závody, ale to je ještě dlouhá doba.
V čem vidíš výhody Středoevropského poháru?
Tak jednou z hlavních výhod bych jmenoval menší obtížnost závodů, což je velice příznivé pro začínající jezdce nebo mladé koně. Velké plus je i v nižší drezurní zkoušce, protože nejsou hned na začátek kladeny velké nároky na koně. I zkrácený maraton je výhodou. Jednak koně nemusí být v mladém věku ihned v plném tréninku, ale i trasa překážek je jednoduší oproti normálním závodům a nedochází tak např. k prudkému točení v překážce. Další výhodou poháru je to, že nemusí být mezinárodní pasy FEI, protože jejich cena není zrovna nejnižší.
Byl jsi spokojen s průběhem 1. kola CEDC v Semicích?
S průběhem jsem byl velmi spokojen. Jen zahraničních účastníků mohlo být více.
První kolo (a také můj první kompletní závod) bych hodnotil celkem dobře.
Ovšem je ještě spousta práce, která mě a mého koně čeká. Hlavně mě! :o)
Kdo je tvůj zahraniční vzor?
Mým zahraničním vzorem je Bartolomiej Kwiatek. V maratonu je to pak Maciej Forecki. Líbí se mi rovněž i švédská ekipa, která propaguje své národní plemeno švédského teplokrevníka.

Zároveň je i přísedícím Jiřího Nesvačila sen., se kterým se dokonce zúčastnil zimního halového poháru FEI WORLD CUP DRIVING v německém Lipsku (na snímku vlevo).
Co si myslíš o CEDC?
Myslím si, že vše ukáže čas. Doufejme, že se pohár v letošním roce dobře uvede a že bude sloužit věci, pro kterou byl založen. První kolo v Semicích se uvedlo v řadách jezdců výborně, tak se necháme překvapit, jak tomu bude na konci letošní sezony.
Čeho by si chtěl ve spřežení dokázat?
Jeden svůj sen jsem si splnil v Semicích, a to že jsem se zúčastnil soutěže jednospřeží se svým koněm. Určitě bych chtěl zůstat u jedniček a zlepšovat své výsledky.
Proč sis zvolil jednospřeží?
Již od prvních závodů, které jsem spatřil v roli diváka, mi jednospřeží
přirostlo k srdci. Ta souhra mezi jezdcem a jedním koněm mě fascinovala. Na velikosti koně nezáleží, ale kůň v jednospřeží musí mít srdce a bojovat pro vás, k tomu všemu musí být i dobře pohybově a prostorově nadaný.
Děkuji za rozhovor a přeji ti hodně sportovních úspěchů, jak v letošním roce, tak i v těch nadcházejících.
Autor článku: Vladimír (Mikeš) Štursa
Autorka foto: Romana Němcová