Krytá jízdárna – doplněk nebo dnes již nutnost?

Jezdecký sport v České republice se v posledních desetiletích mění. Proměny jsou patrné především na zázemí jezdeckých klubů a stájí. Jsou kladeny čím dál vyšší nároky na pohodlí koní a jezdců. Provozovatelé jízdáren tak hledají způsob, jak nabídnout vyšší standard. Výstavba kryté jezdecké haly umožní celoroční tréninky bez ohledu na rozmary počasí. Dávno už neplatí, že kryté jízdárny jsou jen doplňkem několika jezdeckých areálů. Možnost ježdění pod střechou je dnes téměř nutností. Uvědomují si to jak zástupci velkých klubů, tak i majitelé menších stájí.

Otázkou však je, jakou krytou jízdárnu pro daný areál zvolit. Nabízí se mnohá řešení počínaje klasickou zděnou budovou, přes dřevostavbu až po lehkou montovanou halu. Optimální variantou pro krytou jízdárnu je právě montovaný objekt, a to hned z několika důvodů. Rychlost výstavby na stávajícím povrchu, variabilita, bezúdržbovost a cena jsou jen základním výčtem pozitiv. Přičteme-li ještě schopnost opláštění propouštět denní světlo, velký objem vzduchu, jež je důmyslně ventilován a nízké nároky na spodní stavbu, je zcela jasné, že montované haly jsou pro jezdecký sport bezesporu výhodné. Společnost POLAK CZ, s. r. o., již realizovala desítky montovaných jízdáren po celé České republice. V Eurohalách POLAK CZ, s. r. o., se trénují všechny disciplíny jezdeckého sportu – od parkúru, přes pólo i vozatajství až po westernové ježdění.

Rozměry pro malé i velké

Montovanou jízdárnu lze vybudovat téměř na jakémkoliv pozemku. Uspokojí jak menší stáje, do jejichž areálu se vejde hala o šíři třeba jen 18 metrů, tak vysoké požadavky náročných investorů. Konstrukce rozměrné montované jízdárny může být široká až 50 metrů (tedy šíře fotbalového hřiště) a to bez středové podpory. Délka jízdárny je v podstatě neomezená a dle potřeby se dá v budoucnu ještě upravit, např. prodloužit v případě, že se dodatečně rozhodne o pořádání závodů a je třeba přidat ještě více místa na tribunách pro diváky. Tribuny lze umístit v čele haly nebo podél boční stěny, jako tomu je v jízdárně v Krakovanech, kam se vejde až 350 diváků.

Jízdárny s vnitřní světlou výškou nohy konstrukce 3,5 metru umožňují skoky koní do výše 170 cm. Nejnižší světlá výška může být však i vyšší. Například jízdárna ve stáji Ostrov v Chlumci nad Cidlinou, kde se trénuje i koňské pólo, má umístěny nosníky zastřešení ve výši 4 metry.

Do jízdárny lze umístit lambríny, ať už tradičně vyrobené ze dřeva či jiných materiálů, které zajistí bezpečnost i chytře schovají právě nepoužívané překážky.

Pohodlí pro koně i jezdce

Unikátní opláštění jezdeckých hal z odolné a nehořlavé netkané textilie propouští velké množství denního světla, přičemž koně ani jezdce neoslňují prudké sluneční paprsky. Zároveň se v halách počítá i s umělým osvětlením, jež je důležité pro tréninky v zimních měsících.

Instalace odvětrávacích oken do stěn haly umožňuje otevření jízdárny přílivu čerstvého vzduchu. Okna jsou opatřená síťovinou, aby do objektu nevnikal hmyz. Ventilaci haly i bez otvorových prvků však zajišťují střešní turbíny a stěnové žaluzie, takže vzduch uvnitř haly je bez zápachu.

Stavbu montované jízdárny charakterizují minimální nároky na spodní stavbu. U takto konstruovaného objektu nejsou nutné betonové základy ani patky, což má kladný vliv jak na cenu, tak na rychlost výstavby. Jezdecké haly lze vybavit vnitřním povrchem dle přání zákazníka.

Krytá jízdárna patří ke každému modernímu jezdeckému areálu, tak jako venkovní pracoviště. Kromě jezdecké haly jako základního prvku zvyšujícího komfort zázemí se nabízí i možnost dovybavení areálu kruhovou jízdárnou nebo kolotočem. Všechny prvky lze chytře rozmístit tak, aby se daly propojit přístřešky ať už vzájemně mezi sebou, nebo se stávajícími objekty. Takříkajíc suchou nohou se pak jezdci a koně dostanou z boxů přímo na trénink.

Využití montovaných hal

Montované haly nachází l častěji uplatnění také jako seníky, stáje, či sklady nebo garáže. Osvědčují se také jako ideální řešení zastřešení nejrůznějších sportovišť, ať už se jedná o tenisové kurty, víceúčelová hřiště nebo bazény. Bez zajímavosti není ani to, že v halách společnosti POLAK CZ, s. r. o., se opravují vrtulníky a obrněné transportéry armád NATO nebo parkuje vládní letadlo.

Testujeme MG EHS

Obnova jabloňových alejí

Vychází prosincové číslo Jezdectví 2022

Testujeme MG EHS

Obnova jabloňových alejí

Vychází prosincové číslo Jezdectví 2022

Buďte vždy v obraze s magazínem Jezdectvi.cz.
Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a získejte tak nejrychlejší přístup k zásadním novinkám a akcím.

Z odběru je kdykoliv možné se odhlásit.